یک استاد اقتصاد دانشگاه: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکودی موجب افزایش تورم، رشد بیکاری و بالا رفتن قیمت اجناس مصرفی مردم شده و کند شدن رشد اقتصادی نیز از عواقب این سیاست اشتباه است.

بیکاری و توقف رشد اقتصادی نتیجه افزایش مالیات بر ارزش افزوده

 رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با اشاره به این موضوع که الان زمان مناسبی برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیست، تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده جزو روش های مالیات ستانی خوب و به روز در دنیا محسوب می شود. این روش یک پایه مالیاتی جدید ایجاد می کند و به افزایش درآمدهای دولت منجر می شود. 

وی ادامه داد: از آنجائیکه مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی اخذ می شود، مزیت دارد. اما واقعیت این است که برای اجرای هر سیاستی باید بسترهای لازم فراهم باشد و به واقعیات جامعه توجه کنیم. در شرایط فعلی که با رکود و تورم مواجه هستیم، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اقدام مناسبی نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته تولید در کشور با مشکلات اساسی روبرو شده است. کارخانجات مجدداً در حال فعالیت هستند و رونق نسبی را در این زمینه شاهد هستیم. دولت نباید با سیاست گذاری های غلط مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده به رکود و تورم دامن بزند.

سعادت گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود که به تولید ضربه می زند و رکودهای بعدی را به دنبال می آورد. دولت باید با دقت به اعمال سیاست های صحیح به منظور حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه و تولید بپردازد.

وی ادامه داد: تولید بخش مهمی از اقتصاد کشور محسوب می شود و نباید اجازه دهیم ضربه بخورد. دولت باید به فکر راهکارهایی به منظور کمک به تولید باشد و زمینه را برای رونق این بخش فراهم کند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: کنترل تورم و کاهش آن نیز باید با جدیت در دستور کار دولت قرار بگیرد. از اعمال هر سیاستی که به تورم دامن می زند، باید اجتناب کنیم.

سعادت گفت: حقوق و دستمزدبگیران و تولیدکنندگان همواره جزو اهداف مالیات ستانی دولت بوده اند و جزو بخش شفاف اقتصاد کشور محسوب می شوند. باید از اعمال سیاست هایی که به اعمال فشار مضاعف بر آن ها منجر می شود، پرهیز کنیم. در عوض دولت باید بر مالیات ستانی از کسانی که فرار مالیاتی دارند، متمرکز شود.

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکودی فعلی موجب افزایش تورم، رشد بیکاری و بالا رفتن قیمت اجناس مصرفی مردم خواهد شد و کند شدن روند رشد اقتصادی کشور نیز از دیگر عواقب احتمالی این سیاست اشتباه خواهد بود.

گفتنی است دولت سیزدهم به دنبال راه هایی برای افزایش درآمدهای مالیاتی اش است. به نحوی که از وابستگی به نفت در بودجه بکاهد. این هدف به خودی خود بسیار قابل قبول و مورد تأیید است. در همین راستا، دولت پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده است. واقعیت این است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور، این اقدام معقول به نظر نمی رسد.

اگرچه مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی دریافت می شود و نزد کارشناسان از عقلانیت بالایی برخوردار است، اما الان شرایط مناسبی برای افزایش این نوع مالیات در کشور نیست.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اگر افزایش مالیات بر ارزش افزوده را داشته باشیم، اثرات روانی زیادی خواهد داشت و به تورم دامن می زند. به زعم کارشناسان، ادعای دولت مبنی بر اینکه این اقدام بر افزایش قیمت کالاهای اساسی اثر نخواهد داشت، بی اساس است. زیرا اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و هر تصمیمی بر تمام اجزا تأثیر می گذارد.

از نظر بسیاری از کارشناسان، افزایش قیمت ها که بر اثر افزایش مالیات بر ارزش افزوده اتفاق خواهد افتاد، بسیار خطرناک است. زیرا سفره مردم را کوچک تر می کند. به زعم آنان، حذف اقلام غذایی مانند شیر، میوه، گوشت و... از سبد خرید مردم یکی از نتایج افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که بسیار مشکل آفرین خواهد بود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.